mandag den 19. november 2012

Lasagne med aubergine-plader

Der er nok ikke den store forskel fra denne og den anden lasagne jeg har lagt op, men jeg har lavet den med aubergine-plader denne gang, og det blev ret godt, så det ville jeg lige dele.
Jeg tror dog at jeg vil prøve lige at riste pladerne af næste gang, inden jeg samler lasagnen.

Lasagne med aubergine-plader

  • 2 auberginer i tynde skiver - det lykkedes mig faktisk at skære dem med en osteskære
  • 1 pakke oksekød
  • 1 finthakket løg
  • 10 champignoner så fint hakket som man ønsker
  • 2 fed hvidløg
  • 1 dåse hakkede tomater
  • 1 dåse tomat pure (140g dåse)
  • 1 svine- eller grønsags bolionterning.
  • Evt. lidt ketchup
  • 1 Mornay sovs
  • revet ost
  • salt og peber
  • Oregano
  • Timian
  • Evt. lidt parmesan
Aubergine skiverne drysses med salt og lægges mellem 2 hviskestykker i ca 30 minutter - jeg lægger gerne et par tunge skærebrætter ovenpå for at presse så meget væde ud som muligt.
Løgene steges til det er blankt og kødet brunes af efterfølgende.
Champignongerne hældes i gryden og steges til de er faldet godt sammen.
Tomatsovs og tomatpure hældes i.
Bolionterningen opløses i sovsen.
Smag til med peber, oregano, timian og evt. lidt ketchup - undlad salt, da pladerne er salte.
Saml lasagnen, kødsovs fast, så mornay, så plader - jeg har typisk 2 gange plader og 3 gange sovs.
drys med ost på toppen, evt. også lidt parmesan og lidt oregano og timian på toppen.
bag ved 200 grader i ca 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar